Kertas Putih Tidak Selesai Isu Utama FELDA - DMJ - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Ahad, 5 Mei 2019

Kertas Putih Tidak Selesai Isu Utama FELDA - DMJ

JOHOR BAHRU 5 Mei - Dewan Muda Johor (DMJ) menghargai usaha kerajaan dalam isu Felda dan mengambil ketetapan bersetuju dengan semangat Kertas Putih Felda, namun pada masa sama mereka melihat ia seperti satu ‘senjata’ politik untuk menyalahkan kerajaan terdahulu.

Menurut DMJ, ia dapat dilihat apabila kertas itu tidak memaklumkan terdapatnya usaha yang dilakukan kerajaan sebelum ini terutama selepas pelantikan Tan Sri Shahrir Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda bermula pada Februari 2017.

Sebagai contoh, kata DMJ, dalam isu urus tadbir, Tan Sri Shahrir telah melakukan pengasingan kuasa dengan melantik tokoh korporat bagi menerajui FGV, FIC dan Yayasan Felda, namun ia tidak disebut seolah-olah pengasingan kuasa adalah satu isu baharu yang tidak pernah dilakukan kerajaan sebelum ini.

“DMJ tidak berniat untuk mempertahankan kerajaan terdahulu, jauh sekali untuk menyatakan tidak ada isu salah urustadbir dan sebagainya.

“Namun, jika Kerajaan percaya bahawa terdapat isu salah laku dan salah urustadbir di dalam Felda, maka DMJ mengalu-alukan siasatan dan pendakwaan terhadap pihak bertanggungjawab dengan kadar yang segera,” menurut DMJ dalam satu kenyataan di sini hari ini.


Perkara itu dicapai DMJ menerusi satu sidang khas membincangkan Kertas Putih Felda menerusi usul berbunyi “Bahawa persidangan ini mengambil ketetapan bersetuju dengan semangat Kertas Putih Felda” yang dibahaskan 10 pembahas hampir tiga jam di sini semalam.

Dengan itu, DMJ berpendapat kandungan Kertas Putih Felda dibentangkan kerajaan tidak lengkap dan menyeluruh sekali gus ia tidak menjawab kepada permasalahan utama iaitu menangani kos sara hidup peneroka Felda serta penurunan harga kelapa sawit.

DMJ berkata, isu utama Felda adalah hasil dan hutang peneroka yang mana dua isu utama itu tidak ditangani dengan baik melalui pembentangan kertas putih tersebut, malah kerajaan juga tidak menyatakan mekanisme untuk meningkatkan kembali hasil dan pendapatan peneroka.

“Maklum balas yang diterima adalah pendapatan bersih majoriti peneroka Felda ialah pada sekitar RM600 sebelum ditolak perbelanjaan harian, tekanan dan bebanan itu tidak disentuh dengan baik di dalam Kertas Putih Felda itu,” kata kenyataan itu lagi.

DMJ turut mempersoalkan mengapa di dalam Kertas Putih Felda tidak dimaklumkan mengenai sama ada Model Felda 2.0 seperti diguna pakai di Felda Lurah Bilut akan diteruskan atau dihentikan di bawah kerajaan baharu kerana ia merupakan salah satu teknik modenisasi di dalam rancangan Felda.

Justeru, DMJ mencadangkan Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan untuk menyiasat Felda dan satu Jawatankuasa Pemilihan Khas Parlimen bagi memperhalusi dan menambahbaik Kertas Putih Felda yang dilihat terlalu banyak kelompongan dan tidak menyelesaikan isu pokok Felda. - UTUSAN ONLINE.

IlyTrolak: "Melihat kepada pemulihan untuk meningkatkan taraf hidup warga FELDA"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan