Jangan Panik Tujuh Ubat Penyakit Darah Tinggi Ditarik Balik - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Sabtu, 30 Mac 2019

Jangan Panik Tujuh Ubat Penyakit Darah Tinggi Ditarik Balik

IPOH 30 Mac - Orang ramai dinasihatkan supaya tidak panik apabila tujuh ubat losartan bagi rawatan penyakit darah tinggi telah ditarik balik serta digantung pendaftarannya bermula 7 Mac lalu.

Timbalan Menteri Kesihatan, Dr Lee Boon Chye berkata, bahan yang terdapat dalam ubat losartan itu tidak mempunyai kesan jangka masa pendek, justeru mereka yang masih memilikinya hanya perlu memberhentikan pengambilan ubat berkenaan dan menyerahkan semula kepada pembekal.

Beliau berkata, ketika ini produk tersebut telah pun dikeluarkan dari pasaran Malaysia melainkan mereka yang memiliki stok lama ubat berkenaan.

“Jadi kalau sudah makan jangan panik. Apabila pendaftaran ubat itu ditarik balik ia tidak boleh lagi dijual dan mereka yang telah beli ubat berkenaan harus memulangkannya semula kepada pembekal bagi mendapatkan gantian untuk jenama lain.

“Ubat losartan ini mempunyai banyak jenama tetapi yang terlibat cuma beberapa jenama kerana tercemar dengan bahan tidak diingini,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan sambutan Hari Buah Pinggang Sedunia peringkat negeri di sini hari ini.

Boon Chye mengulas mengenai penarikan semula tujuh produk ubat-ubatan berkenaan yang dikesan mengandungi bahan aktif losartan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD).

Tujuh produk tersebut ialah LOSAGEN 50 (Losartan Potassium Tablets 50mg); LOSAGEN 100 (Losartan Potassium Tablets 100 Mg); Losartas 50mg Tablets (Losartan Potassium Tablets 50mg) dan Losartas 50mg Tablets (Losartan Potassium Tablets 50mg).

Turut digantung pendaftaran ialah produk Losartas 100mgc Tablets (Losartan Potassium Tablets 100 Mg); TOZAAR PLUS LS 50/12.5mg Tablet (Losartan Potassium/ Hydrochlorothiazide); Tozaar 50mg Tablet (Losartan Potassium Tablets 50mg) dan Tozaar Tablets 100mg (Losartan Potassium Tablets 100 Mg).

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan semalam berkata tindakan tegas itu diambil selepas Pihak Berkuasa Sains Kesihatan Singapura (HSA) mengeluarkan notis panggil balik ke atas tiga produk yang mengandungi losartan daripada sumber bahan aktif dikeluarkan syarikat Hetero Labs Limited, India kerana kehadiran impuriti N-nitroso-Nmethyl-4-aminobutyric acid (NMBA).

Menurut beliau, impuriti tersebut berkemungkinan boleh menyebabkan kanser kepada pengguna dalam tempoh jangka masa panjang. - UTUSAN ONLINE

IlyTrolak: "Jangan panik??? Ubat ni ditarik balik sebab apa?"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan