Modul 10 Minit Perhimpunan - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Khamis, 14 Februari 2019

Modul 10 Minit Perhimpunan

APA ITU M10MP?

M10MP ialah himpunan aktiviti unpack curriculum yang komprehensif dan berstruktur yang dilaksanakan dalam tempoh 10 minit sewaktu perhimpunan sekolah.

Aktiviti M10MP menerapkan nilai secara hands on, KBAT, PAK21, Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), pentaksiran berasaskan sekolah dan didik hibur. Semua elemen ini diadun dalam panduan pelaksanaan lengkap supaya aktiviti yang dibuat bermakna kepada murid.

M10MP merupakan salah satu aktiviti yang terkandung dalam tatacara perhimpunan. 10 minit diambil daripada peruntukan waktu perhimpunan sebenar. Tatacara lain masih diteruskan. Namun, tatacara perhimpunan sekolah alaf baharu dicadangkan seperti rajah yang dipapar.

M10MP juga boleh dilaksanakan dalam perhimpunan yang kecil seperti aktiviti kokurikulum.


PENGENALAN

Modul 10 Minit Perhimpunan ialah set aktiviti unpack curriculum yang dibangunkan bagi membudayakan pem­belajaran abad ke-21 dalam kalang­an guru dan murid sekolah.


KONSEP M10MP



KEISTIMEWAAN

- Unpack Curriculum
- Bersifat Modular
- Aktiviti Mencetus Pemikiran
- Mengutamakan Kreativiti
- Transformasi Perhimpunan Berteraskan PAK21

Dikendalikan dalam tempoh 10-15 minit sahaja tanpa mengganggu acara perhimpunan.

Aktiviti berpusatkan murid iaitu murid sebagai fasilitator yang akan mengendalikan slot selama 10 minit itu dan mengawal penonton.

Aktiviti mencetus dan merangsang pemikiran murid.

Aktiviti bukan sahaja menyeronokkan tetapi memberikan maklumat berguna kepada semua.

Disediakan panduan dan skrip untuk membantu guru melaksanakan modul ini.

Disediakan Sudut PAK21 untuk mendokumentasikan aktiviti Modul 10 Minit.

Perhimpunan yang membawa kepada penarafan bintang kepada pihak sekolah.

Unpack curriculum iaitu melaksanakan aktiviti berdasarkan tema tertentu dan boleh dipelbagaikan merentasi subjek dan tahap mengikut keupayaan latar belakang murid.


BUDAYA BERFIKIR DAN UNPACK CURRICULUM

M10MP diinovasikan untuk memberikan satu lagi aktiviti alternatif yang membudayakan proses berfikir melalui perhimpunan di sekolah. Modul ini memjadi pemangkin untuk menjentik pemikiran murid melalui aktiviti yang dirancang secara teliti.


IDEA TATACARA PERHIMPUNAN SEKOLAH ALAF BAHARU

M10MP merupakan salah satu aktiviti yang terkandung dalam tatacara perhimpunan. 10 minit diambil daripada peruntukan waktu perhimpunan sebenar. Tatacara lain masih diteruskan. Namun, tatacara perhimpunan sekolah alaf baharu dicadangkan seperti rajah yang dipapar.




JARINGAN KOLABORATIF



PEMBANGUNAN KAREKTOR MURID





IlyTrolak: "Wadah baharu dalam perhimpunan sekolah"

Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan