'Task Force' Bantu Disiplin Pelajar - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Rabu, 15 Mei 2019

'Task Force' Bantu Disiplin Pelajar

IPOH - Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Perak akan berkolaborasi dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menubuhkan jawatankuasa kecil ‘task force’ bagi menangani masalah jenayah dan disiplin pelajar di negeri ini.

Ketua Sektor Pembangunan Kemanusiaan JPN Perak, Mat Jaafar Mat Zin berkata, task force yang akan dibentuk itu akan mengenal pasti permasalahan pelajar dan mencari kaedah terbaik untuk mengatasinya.

Menurutnya, kewujudan jawatankuasa itu bermatlamat bagi menghasilkan pelajar cemerlang sekali gus menjadi aset negara.

“Polis ada pendekatannya dan kita pun mempunyai cara kita sendiri jadi, kita mahu gabungkan pendekatan ini unuk membentuk suatu sinergi bagi membantu kecemerlangan pelajar.

“Matlamat kita itu bukan untuk menghukum pelajar-pelajar ini tetapi membina semula jati diri mereka. Setiap murid ada kelebihan dengan kecemerlangan yang tersendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Mesyuarat Jawatankuasa Permuafakatan JPN Perak bersama PDRM 2019 di Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti (JPJKK) Perak, Senior Asisten Komisioner Mohamad Laham dan Timbalannya, Asisten Komisioner Ng Kong Soon.

Sementara itu, Mohamad berkata, kadar jenayah melibatkan pelajar menunjukkan penurunan dua kes atau 1.27 peratus iaitu 155 kes pada 2018 berbanding 157 kes pada tahun 2017.

"Kes-kes yang dilaporkan ini lebih kepada kes buli, mendatangkan kecederaan dan sebagainya.

“Penglibatan mereka dalam jenayah serius adalah terpencil namun, tindakan harus diambil agar mereka bebas daripada perbuatan jenayah, dadah dan mat rempit,” katanya.Sinar Harian

IlyTrolak: "Membawa penglibatan pihak PDRM dalam membantu menangani masalah disiplin di sekolah, telah beberapa kali diusulkan. PPS merupakan wakil PDRM dalam sekolah"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan