Oleh Prof Datuk Dr Asma Ismail
KENYATAAN Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang mempertahankan Program Matrikulasi untuk Bumiputera semasa menghadiri pertemuan dengan pelajar dan staf Universiti Sains Malaysia (USM) wajar dipuji.
Kata beliau, Program Matrikulasi masih perlu selagi berlaku ketidakseimbangan terutamanya dari sudut peluang pekerjaan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.
Pendidikan dan peluang pekerjaan saling bersangkutan. Ini hakikat sebenar yang berlaku dalam masyarakat. Rata-rata, tekanan berlaku dalam pelbagai sektor yang selama ini tidak berani didedahkan oleh kita.
Ia dianggap tabu dan walaupun ada kajian dibuat, ia jarang didedahkan demi menjaga keharmonian kaum.
Pendidikan menjadi mekanisme penting meningkatkan kebolehpasaran bakat masa hadapan yang perlu juga seimbang dan merapatkan jurang ketidaksamarataan yang ada.
Hal ini perlu disokong keseluruhan ekosistem yang ada termasuk syarat pekerjaan dan peluang untuk peningkatan dalam kerjaya, sesuai peningkatan bakat seperti disebut Menteri Pendidikan.
Kenapa kita tidak pernah pun berani menyentuh keseluruhan sistem pendidikan yang ada secara telus dan holistik?
Justeru, penting sekali reformasi terhadap keseluruhan sistem pendidikan diusahakan Kementerian Pendidikan.
Bagaimanapun, sebelum reformasi pendidikan boleh dilaksanakan, kita perlu terlebih dahulu melihat sama ada reformasi minda berlaku dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Adakah ahli politik, ahli akademik dan mereka yang terbabit sebagai pembuat dasar mempunyai kesungguhan untuk duduk semeja berunding menyelesaikan perkara ini?
Hal ini hanya boleh dilakukan apabila wujudnya sikap berani menerima kenyataan tentang masalah da n cabaran yang ada.
Malaysia Baharu mesti menekankan perpaduan dalam kepelbagaian, sebagai titik utama untuk dihormati dan digunakan sebagai kekuatan masyarakat negara ini dalam menikmati kek ekonomi negara.
Kenyataan Menteri Pendidikan harus dilihat dalam konteks positif dan ikhlas, tanpa mengapi-apikannya dengan sentimen perkauman.
Agihan ekonomi saksama
Keperluan memberi akses pendidikan kepada golongan Bumiputera yang majoritinya berpendapatan rendah amat penting bagi memastikan berlakunya agihan ekonomi lebih saksama dan seimbang. Ini penting bagi kelangsungan kestabilan sesebuah negara.
Masyarakat negara ini tidak perlu diingatkan mengenai kepentingan mengambil iktibar dan pengajaran dari semua sejarah hitam negara sebelum ini.
Menangani isu kemiskinan dan mengurangkan jurang ketidaksamaan bukan sahaja agenda negara, tetapi juga agenda penting di bawah Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) dan menjadi tonggak Sustainable Development Goals (SDGs).
Dua daripada 17 agenda utama di bawah SDGs adalah ‘Poverty’ (kemiskinan) dan ‘Reduced Inequalities’ (mengurangkan ketidaksamaan) dan ia harus disantuni Malaysia.
Sistem pendidikan kita harus berupaya menjadi alat perpaduan utama, yang memperkasa masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya, hidup secara harmoni dan menjadikan kepelbagaian sebagai kelebihan untuk diraikan dan dilestarikan demi kelangsungan negara pada masa hadapan.
Matlamat dan prinsip Rukun Negara perlu dilihat seiring hasrat ini, yang perlu dijunjung seluruh rakyat sebagai sebahagian teras Malaysia Baharu yang kita inginkan.
Pendidikan sememangnya radas penting penyatuan bangsa dan kaum di sesebuah negara multi-etnik seperti Malaysia. Bermula dari umur enam hingga tujuh tahun, penerapan kebangsaan berteraskan penyatuan bangsa diperkenalkan, sesuai peribahasa ‘melentur buluh, biar dari rebungnya’.
Pengukuhan pemahaman sedemikian adalah berterusan dan diterapkan lagi di peringkat lebih tinggi. UNESCO misalnya dalam laporan tentang pendidikan abad ke-21 yang bertemakan Learning the Treasure Within, menekankan empat tonggak utama iaitu learning to know, learning to do, learning to live together dan learning to be.
Ia jelas menggambarkan kepentingan kebersamaan dalam pembangunan pendidikan individu yang menjadi sebahagian reformasi pendidikan baharu yang mendidik seseorang itu dengan keperluan membangun masa hadapan yang lebih bermakna.
Jelas, proses pendidikan bukan sahaja bertujuan meningkatkan kapasiti intelek dengan ilmu dan kemahiran, tetapi juga membekalkan kapasiti sosial individu untuk menghayati dan bersedia menerima kebersamaan dalam bermasyarakat, agar memberi natijah kebahagiaan dan keharmonian selaras konsep Shared Prosperity 2030 diutarakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sebagai institusi keilmwuan, USM akan terus menanam semangat perpaduan dalam kalangan pelajar dan staf.
Melalui agenda ‘Unity in Diversity’ (penyatuan dalam kepelbagaian), USM merancang pelbagai program bertujuan memupuk ‘inter-cultural competencies’ (kecekapan antara budaya) bukan saja dalam kalangan pelbagai kaum di Malaysia, tetapi juga membabitkan pelajar antarabangsa. Matlamatnya menghasilkan graduan ‘global citizens’ (warga negara global) yang bukan bersikap toleran terhadap perbezaan budaya masyarakat lain, tetapi memahami dan menghormati kepelbagaian itu.
Inilah langkah transformasi minda yang penting dan perlu dilaksanakan segera. - BERITA HARIAN
Penulis adalah Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM)
KENYATAAN Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang mempertahankan Program Matrikulasi untuk Bumiputera semasa menghadiri pertemuan dengan pelajar dan staf Universiti Sains Malaysia (USM) wajar dipuji.
Kata beliau, Program Matrikulasi masih perlu selagi berlaku ketidakseimbangan terutamanya dari sudut peluang pekerjaan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.
Pendidikan dan peluang pekerjaan saling bersangkutan. Ini hakikat sebenar yang berlaku dalam masyarakat. Rata-rata, tekanan berlaku dalam pelbagai sektor yang selama ini tidak berani didedahkan oleh kita.
Ia dianggap tabu dan walaupun ada kajian dibuat, ia jarang didedahkan demi menjaga keharmonian kaum.
Pendidikan menjadi mekanisme penting meningkatkan kebolehpasaran bakat masa hadapan yang perlu juga seimbang dan merapatkan jurang ketidaksamarataan yang ada.
Hal ini perlu disokong keseluruhan ekosistem yang ada termasuk syarat pekerjaan dan peluang untuk peningkatan dalam kerjaya, sesuai peningkatan bakat seperti disebut Menteri Pendidikan.
Kenapa kita tidak pernah pun berani menyentuh keseluruhan sistem pendidikan yang ada secara telus dan holistik?
Justeru, penting sekali reformasi terhadap keseluruhan sistem pendidikan diusahakan Kementerian Pendidikan.
Bagaimanapun, sebelum reformasi pendidikan boleh dilaksanakan, kita perlu terlebih dahulu melihat sama ada reformasi minda berlaku dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Adakah ahli politik, ahli akademik dan mereka yang terbabit sebagai pembuat dasar mempunyai kesungguhan untuk duduk semeja berunding menyelesaikan perkara ini?
Hal ini hanya boleh dilakukan apabila wujudnya sikap berani menerima kenyataan tentang masalah da n cabaran yang ada.
Malaysia Baharu mesti menekankan perpaduan dalam kepelbagaian, sebagai titik utama untuk dihormati dan digunakan sebagai kekuatan masyarakat negara ini dalam menikmati kek ekonomi negara.
Kenyataan Menteri Pendidikan harus dilihat dalam konteks positif dan ikhlas, tanpa mengapi-apikannya dengan sentimen perkauman.
Agihan ekonomi saksama
Keperluan memberi akses pendidikan kepada golongan Bumiputera yang majoritinya berpendapatan rendah amat penting bagi memastikan berlakunya agihan ekonomi lebih saksama dan seimbang. Ini penting bagi kelangsungan kestabilan sesebuah negara.
Masyarakat negara ini tidak perlu diingatkan mengenai kepentingan mengambil iktibar dan pengajaran dari semua sejarah hitam negara sebelum ini.
Menangani isu kemiskinan dan mengurangkan jurang ketidaksamaan bukan sahaja agenda negara, tetapi juga agenda penting di bawah Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) dan menjadi tonggak Sustainable Development Goals (SDGs).
Dua daripada 17 agenda utama di bawah SDGs adalah ‘Poverty’ (kemiskinan) dan ‘Reduced Inequalities’ (mengurangkan ketidaksamaan) dan ia harus disantuni Malaysia.
Sistem pendidikan kita harus berupaya menjadi alat perpaduan utama, yang memperkasa masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya, hidup secara harmoni dan menjadikan kepelbagaian sebagai kelebihan untuk diraikan dan dilestarikan demi kelangsungan negara pada masa hadapan.
Matlamat dan prinsip Rukun Negara perlu dilihat seiring hasrat ini, yang perlu dijunjung seluruh rakyat sebagai sebahagian teras Malaysia Baharu yang kita inginkan.
Pendidikan sememangnya radas penting penyatuan bangsa dan kaum di sesebuah negara multi-etnik seperti Malaysia. Bermula dari umur enam hingga tujuh tahun, penerapan kebangsaan berteraskan penyatuan bangsa diperkenalkan, sesuai peribahasa ‘melentur buluh, biar dari rebungnya’.
Pengukuhan pemahaman sedemikian adalah berterusan dan diterapkan lagi di peringkat lebih tinggi. UNESCO misalnya dalam laporan tentang pendidikan abad ke-21 yang bertemakan Learning the Treasure Within, menekankan empat tonggak utama iaitu learning to know, learning to do, learning to live together dan learning to be.
Ia jelas menggambarkan kepentingan kebersamaan dalam pembangunan pendidikan individu yang menjadi sebahagian reformasi pendidikan baharu yang mendidik seseorang itu dengan keperluan membangun masa hadapan yang lebih bermakna.
Jelas, proses pendidikan bukan sahaja bertujuan meningkatkan kapasiti intelek dengan ilmu dan kemahiran, tetapi juga membekalkan kapasiti sosial individu untuk menghayati dan bersedia menerima kebersamaan dalam bermasyarakat, agar memberi natijah kebahagiaan dan keharmonian selaras konsep Shared Prosperity 2030 diutarakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sebagai institusi keilmwuan, USM akan terus menanam semangat perpaduan dalam kalangan pelajar dan staf.
Melalui agenda ‘Unity in Diversity’ (penyatuan dalam kepelbagaian), USM merancang pelbagai program bertujuan memupuk ‘inter-cultural competencies’ (kecekapan antara budaya) bukan saja dalam kalangan pelbagai kaum di Malaysia, tetapi juga membabitkan pelajar antarabangsa. Matlamatnya menghasilkan graduan ‘global citizens’ (warga negara global) yang bukan bersikap toleran terhadap perbezaan budaya masyarakat lain, tetapi memahami dan menghormati kepelbagaian itu.
Inilah langkah transformasi minda yang penting dan perlu dilaksanakan segera. - BERITA HARIAN
Penulis adalah Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM)
IlyTrolak: "Sekolah ada Program RIMUP & RIGUP"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan