CEFR: Penjajaran untuk PT3 pada tahun ini - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Khamis, 2 Mei 2019

CEFR: Penjajaran untuk PT3 pada tahun ini

PUTRAJAYA 2 Mei- Kertas bahasa Inggeris peperiksaan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) yang dijajarkan dengan Common European Framework of References for Languages (CEFR) akan bermula pada tahun ini.

Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berkata, penjajaran CEFR bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pula akan bermula pada 2021 manakala, untuk Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dijajarkan pada 2022.

Beliau berkata, dengan penjajaran penilaian peperiksaan kertas bahasa Inggeris untuk UPSR, PT3 dan SPM kepada CEFR, murid dan pelajar yang terlibat dapat mengetahui sejauh mana tahap penguasaan CEFR bahasa Inggeris masing-masing.


“CEFR diperkenalkan untuk memastikan tahap bahasa Inggeris kita selaras dengan standard antarabangsa. CEFR berasal dari Eropah merupakan kerangka yang digunakan secara global untuk pelbagai bahasa seperti Arab, Jepun dan Perancis.

“Usaha ini merupakan inisiatif dan tranformasi untuk menaik taraf sistem pendidikan bahasa Inggeris di dalam melahirkan murid dan pelajar serta guru yang lebih berjaya,” katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Terdahulu, Maszlee menyempurnakan Majlis Penyampaian Watikah Pelantikan kepada tujuh panel pakar Majlis Penarafan Standard dan Kualiti Bahasa Inggeris (MPSKBI) bagi sesi 2018-2020 di kementeriannya di sini.

Menurut Maszlee, ketika ini, murid prasekolah, tahun satu hingga tiga dan tingkatan satu hingga tiga sedang mengikuti kurikulum yang dijajarkan kepada CEFR dan akan diikuti dengan peringkat pendidikan yang lain.

“Kementerian juga sedang membangunkan kapasiti kepakaran untuk menjana pengetahuan dan kemahiran supaya kita boleh menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran berkualiti yang dijajarkan kepada CEFR,” katanya.

Sementara itu katanya, sasaran penguasaan bahasa Inggeris untuk semua murid tahun enam pada 2025 ialah di tahap CEFR A2 manakala, untuk semua pelajar tingkatan lima yang menduduki SPM pula disasarkan berada di tahap CEFR B1 pada 2025.

Dalam pada itu, Maszlee yakin matlamat untuk mereformasikan sistem pendidikan bahasa Inggeris di Malaysia akan tercapai dengan pelantikan Panel Pakar MPSKBI bagi sesi 2018-2020 yang terdiri daripada pakar-pakar dalam bidang masing-masing.- UTUSAN ONLINE

IlyTrolak: "The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, abbreviated in English as CEFR or CEF or CEFRL, is a guideline used to describe achievements of learners of foreign languages across Europe and, increasingly, in other countries"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan