Ucapan KPPM Sempena Persidangan GMGBM Kali ke-37 - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Khamis, 11 April 2019

Ucapan KPPM Sempena Persidangan GMGBM Kali ke-37

Berikut ialah Ucapan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia sempena Persidangan atau Konvensyen Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia kali Ke-37 di Kuching, Sarawak

1. Datuk KPPM mengucapkan terima kasih atas jemputan dan ucapan tahniah kpd GMGBM atas penganjuran persidangan.

2. Respon 2 permintaan GMGBM

i.Gred hakiki GB DG48 akan menjadi perjuangan beliau dan akan terus sama berjuang bersama gmgbm sehingga dapat

ii.Tentang kebajikan guru rentetan kes kemalangan membabitkan kematian pelajar diJohor baru2 ini kpm akan terus bantu guru dan tidak akan ambil tindakan tapi kita perlu lihat semula SOP dan kpm xmampu halang jika pihak luar(ibubapa) utk saman namun kpm tidak akan lepas tangan dan akan cuba bantu pertahankan guru

*NARATIF BAHARU AMALAN PENDIDIKAN*

3.Tuntutan terhadap pendidikan sangat tinggi, seolah2 setiap hari kita perlu berubah. Perubahan dlm 2 bentuk iaitu jangka pendek dan panjang. Yg paling oenting adalah perubahan budaya yg menuntut perubahan jiwa dan raga kita

4.Soalan pertama yg perlu kita tanya utk perubahan ialah apakah bentuk murid yg perlu kita lahirkan. Ianya mestilah memenuhi kehendak keperluan negara kita yg bersesuai dgn budaya negara.contoh kejayaan hidup berbilang kaum dinegara kita membuktikan sistem pendidikan tidak gagal.Bench marking terbaik kpd perubahan.

5.kompetensi guru haruslah berubah mengikut perubahan zaman.Yg lebih penting hanya kita yg mampu menyelesaikan masalah kita sendiri

6.Pembelajaran berkonsepkan student center di negara kita adalah contoh kekuatan dan kejayaan sistem pendidikan kita dimana hanya negara kita mampu melaksanakan kaedah pembelajaran student center utk kelas yg bersaiz murid lebih 45 org .Maka kita harus berbangga dgn kekuatan yg kita ada

7.Pemansuhan GPS di sk rendah adalah untuk menyokong PBS melalui PBD utk mengembalikan sistem pendidikan murid berdasarkan asas FPN yg jauh lari dari naratif lama iaitu exam oriented.PBS harus memenuhi tempoh masa 6+3.Drp 4 komponen PBS berdasarkan kajian PBD adalah merupakan bahagian kelemahan pengurusan paling ketara

8.KBAT , PAK21 adalah komponen penting dlm PBS/PBD dalam naratif baru kearah grows oriented, bukan exam oriented.Untak membawa kembali kpd nilai2 asas yg betul ini maka kita sebagai guru lah yg harus bertanggungjwb, bukan org luar/lain.

9.Objektif utama dlm UPSR ialah menguasai tahap minima dan tahap 3 dalam PBD.Maka setiap guru kena menjanjikan setiap pelajar mesti mampu mencapai tahap minima bukan berapa banyak A yg diperolehi.Pencapaian tahap minimum ini hendaklah meliputi semua 4 komponen PBS.

10.Dlm GPS dimana moral kita bila kita cuma mengagungkan murid A dan menafikan hak murid untuk mencapai tahap minima.Seharusnya setiap guru mengambil peranan sebagai tanggungjawab moral utk memastikan setiap murid berhak untuk mencapai tahap minima.

11.Untuk mengukur kualiti sistem pendidikan bukan melalui brp banyak pencapaian A tapi br9 banyak murid boleh menguasai soalan KBAT.Sbb alam temuduga mencari pekerjaan kita tidak akan ditanya brp banyak A tp akan ditanya cara berfikir kita

12.Seharusnya selepas 6 tahun di sk semua murid mampu menguasai tahap minimum dan 3 tahun di smk.

13.Pelaporan PBD akan diumumkan kpd umum pada bulan Jun


DICATAT OLEH:
NORDIN MOHD.TAIP
SUA MGB SABAH


IlyTrolak: "Text Here"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan