Kelebihan Bulan Rejab - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Isnin, 25 Mac 2019

Kelebihan Bulan Rejab

Hari bertukar hari, minggu berganti minggu, bulan silih berganti dan tahun menjelang tahun. Demikian masa berjalan dan berlalu dan kita sedang mengembara menuju matlamat terakhir yang kekal abadi tanpa mengira siapa kita, kematian menunggu kita dan hari akhirat pasti akan tiba. Dalam peredaran masa yang pantas ini, sekarang kita telah berada dalam bulan Rejab 1440 Hijrah.

Nama-Nama Bulan Rejab

Disebutkan di dalam Kitab Mawahib al-Jalil [Lihat: al-Mawahib, 408/2] bahawa bulan Rejab mempunyai 16 nama, antaranya:

Al-Ashom (الْأَصَمُّ) kerana mereka meninggalkan peperangan padanya.
Al-Ashob (الأَصَبُّ) kerana orang kafir Makkah mengatakan diturunkan rahmat padanya.
Rajm (رَجْمٌ) kerana Syaitan direjam padanya.
Al-Shahr al-Haram (الشَّهْرُ الْحَرَامُ)
Al-Muqim (الْمُقِيمُ) kerana pengharaman kekal dan tidak digugurkan.
Al-Mu’la (الْمُعَلَّى) kerana bulan ini tinggi (mulia) berbanding bulan-bulan lain.
Al-Fard (الْفَرْدُ)
Munshil al-Asinnah (مُنْصِلُ الْأَسِنَّةِ)
Munshil al-Aali (مُنْصِلُ الْآلِ)
Munzi’ al-Asinnah (مُنْزِعُ الْأَسِنَّةِ)
Syahr al-Atiroh (شَهْرُ الْعَتِيرَةِ) kerana mereka menyembelih ‘athiroh (nama bagi sembelihan yang dilakukan oleh orang kafir pada zaman Jahiliyyah).
Al-Mubdi (الْمُبْدِي)
Al-Mu’ash’ish (المُعَشْعِشُ)
Syahr Allah (شَهْرُ اللَّهِ)


Keistimewaan Rejab

Rejab adalah salah satu dari 4 bulan haram, yang di muliakan di dalam islam. Rejab bermaksud membesarkan atau mengagungkan, kerana bulan ini diagungkan oleh Allah Ta’ala. Bangsa Arab sejak zaman sebelum Islam juga memuliakan bulan Rejab. Di zaman jahiliyah bulan Rejab ini di kenali dengan “Rajab Mudhar” ( رجب مضر), untuk membezakan dari “Rajab Rabi’ah” ( رجب ربيعة), Rasulullah s.a.w. menjelaskan perbezaan ini bahwa Rejab Mudhar adalah di antara Jumadal Tsani dan Sya’ban, adapun Rejab Rabi’ah antara Sya’ban dan Syawwal.

Selain itu, ia dinamakan bulan Rejab kerana mereka mengagungkan bulan ini ketika zaman al-Jahiliyyah dengan meninggalkan peperangan padanya. Perkataan jama’ bagi Rejab adalah Arjab (أرجاب) dan jika digabungkan Rejab dan Sya’ban dinamakan sebagai Rajaban (رجبان). [Lihat: Mukhtar al-Shihah, 118] Di samping itu, Rejab merupakan bulan ke tujuh daripada Tahun Hijri dan ia merupakan antara bulan Haram yang diharamkan peperangan atau pembunuhan padanya. Bulan ini datang selepas daripada Jumadi al-Akhir dan selepasnya adalah Sya’ban.

Bulan Rejab adalah salah satu bulan yang disyariatkan oleh Allah s.w.t. dalam Al-Quran sebagaimana firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 36 yang bermaksud, “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi hukum Allah taala ialah 12 bulan, yang telah ditetapkan dalam kitab Allah semasa ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati….”. Empat bulan yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah bulan Rejab, bulan Zulkaedah, bulan Zulhijjah dan bulan Muharram. Bulan tersebut juga dinamakan bulan haram kerana bulan-bulan ini diharamkan peperangan, iaitu lanjutan daripada pegangan orang-orang arab sebelum Islam. Islam mengakui pegangan tersebut dengan mengharamkan orang-orang Islam memulai peperangan dan diharuskan apabila mereka diancam atau diserang.

Banyak peristiwa penting menjadi ciri-ciri keistimewaan berlaku pada bulan Rejab yang mulia ini. Di dalam bulan inilah berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj yang menjadi bukti dan mukjizat utama kenabian dan kerasulan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Dalam bulan Rejab, Baginda diisrakkan daripada Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa dan kemudian dimikrajkan, meredah angkasa menembusi setiap lapis langit mengadap Allah taala menerima kefarduan solat lima waktu. Firman Allah taala dalam surah Al-Isra’ ayat 1 yang bermaksud, “Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya Muhammad pada malam hari dari Masjidil Haram di Mekah, ke Masjidil Aqsa di Palestin, yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kekuasaan dan kebesaran Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”

Pada bulan Rejab juga turunnya perintah Allah supaya kiblat solat berpindah daripada Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram, sebagai memperkenankan harapan hamba dan pesuruhnya yang dikasihi, Nabi Muhammad s.a.w. Firman Allah taala dalam surah A-Baqarah ayat 144 yang bermaksud, “Kerap kali Kami melihat engkau wahai Muhammad, berulang-ulang menadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah muka mu ke arah Masjidil Haram tempat letaknya kiblat dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya…”

Sempena ketibaan bulan Rejab ini, marilah kita menghormati kelebihan dan keistimewaan dengan mengambil ingatan dan pengiktibaran dari peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam bulan ini, sebagai contoh ialah peristiwa israk dan mikraj. Merujuk dari hadis-hadis yang sahih, banyak pemandangan dan peristiwa yang telah disaksikan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w. sepanjang perjalanan tersebut.. Peristiwa tersebut sengaja diperlihatkan oleh Allah, untuk menimbulkan keinsafan dan peringatan kepada seluruh umat Islam. Dan perkara penting dalam peristiwa israk dan mikraj ialah menerima kefarduan solat lima waktu sehari semalam.

Dengan demikian, yakinlah kita bahawa sembahyang fardu itu ialah kewajipan yang paling utama kerana kefarduannya diterima oleh Rasulullah s.a.w. semasa dimikrajkan. Oleh itu, kita hendaklah mengambil berat dalam menunaikan solat di mana sahaja kita berada di samping itu juga, kita hendaklah sentiasa berusaha memperbaiki dan meningkatkan mutu solat kita, agar sampai ke tahap kekhusyukkan yang dikehendaki oleh Allah taala, sehingga dikira orang-orang yang mendapat kejayaan yang besar disisiNya. Firman Allah taala dalam surah Al-Mukminun ayat 1-2 yang bermaksud, “Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahnyannya.”

Pertukaran kiblat daripada Baitulmaqdis ke Baitullah Haram melambangkan keagungan junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan keistimewaan umatnya. Dengan mengadap kiblat semasa solat menunjukkan bahawa umat Islam mempunyai pendirian dan pegangan tersendiri. Ia juga mencerminkan kesatuan matlamat dan perpaduan umat Islam. Oleh yang demikian, setiap orang Islam perlulah sedar, tentang betapa pentingnya dipelihara dan dipupuk suasana perpaduan di kalangan umat Islam. Sempena ketibaan bulan Rejab ini, marilah kita memperkukuhkan ketahanan dan perpaduan umat sebagaimana kita bersatu dalam mengadap kiblat ketika solat.


Fatwa Ulama’-Ulama’ Berkaitan Puasa Rejab

Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah [Lihat: al-Mausu’ah al-Kuwaitiyyah, 95/28] mengatakan bahawa jumhur ulama’ daripada mazhab al-Hanafiyyah, al-Malikiyyah dan al-Syafieyyah mengatakan sunat berpuasa pada bulan-bulan Haram. Ini kerana, mereka berdalilkan dengan sebuah hadith daripada Imam Muslim:

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

أَفْضَلُ الصَّلَاةِ، بَعْدَ الصَّلَاةِ الْمَكْتُوبَةِ، الصَّلَاةُ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ، وَأَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ، صِيَامُ شَهْرِ اللهِ الْمُحَرَّمِ

Maksudnya: “Sebaik-baik solat selepas daripada solat fardhu adalah solat malam dan sebaik-baik puasa selepas daripada Ramadhan adalah puasa pada bulan Allah al-Muharram”. [Riwayat Muslim (1163)]

Akan tetapi, mereka mengatakan berpuasa pada bulan Rejab sahaja adalah makruh berdalilkan dengan sebuah hadith di dalam Sunan Ibn Majah:

Daripada Abdullah bin Abbas RA berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ صِيَامِ رَجَبٍ

Maksudnya: “Bahawa Nabi SAW melarang berpuasa pada bulan Rejab”. [Riwayat Ibn Majah (1743)][Imam al-Syaukani [Lihat: Nail al-Authar 293/4 ]mengatakan hadith ini terdapat dua orang perawi yang dhaif iaitu Zaid bin Abd al-Hamid dan Daud bin Atha’][Hadith ini adalah dhaif jiddan (teramat lemah)]

Ini kerana, jika seseorang itu berpuasa pada bulan Rejab sahaja maka ia menunjukkan seakan-akan mereka ini menghidupkan syiar (lambang) golongan Jahiliyyah pada masa lalu yang memuliakan bulan ini. Walaupun begitu, larangan atau pemakruhan ini akan hilang jika seseoang itu berbuka pada salah satu hari daripada bulan tersebut (tidak berpuasa penuh) atau berpuasa pada bulan yang lain daripada tahun tersebut dan tidak semestinya terus selepas daripada Rejab.

Akhirnya, marilah kita menyambut bulan ini dengan memperbanyakkan amal ibadat dan kerja-kerja kebajikan seperti puasa sunat, mengimarahkan masjid dan surau dengan solat fardu secara berjemaah, memberi sedekah kepada orang-orang yang kurang bernasib baik dan lain-lain lagi.


Sumber:
Petikan khutbah Jumaat di Pusat Islam Sultan Mahmud UMT pada 31 Mac 2017 [...]
Laman Web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan [...]



IlyTrolak: "50 tahun hijriah berlalu pada tanggal 18 Rejab 1930. Ya Allah, hambaMu sangat hina di sisiMu, namun jangan Engkau jauhkan hatiku daripada mengingatiMu"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan