Markisa dari Port Dickson - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Sabtu, 22 Disember 2018

Markisa dari Port Dickson

Semasa membuat lawatan di Ostrich Farm di Port Dickson pada 18 Disember 2018 lalu, terasa tak berbaloi dengan bayaran tiket yang dikenakan berbanding pameran dan perkhidmatan yang disediakan. Terasa sedikit kekecewaan semasa berada di situ, tetapi untuk memberi sedikit pendedahan kepada anak-anak, dilayani juga. Selain melihat Ostrich dan haiwan-haiwan lain yang terdapat dalam di situ, kita hanya boleh memberi makan, haiwan-haiwan yang terdapat dalam kawasan tersebut. Aku rasa, aku sekeluarga telah membantu penjaga kawasan tersebut untuk memberi makan kepada ternakan mereka. Makanan untuk ternakan tersebut juga disediakan dengan bayaran RM 6.00 (bayar lagi...).

Bila terasa sedikit kebosanan dalam kawasan tersebut, mata ini mula mencari sesuatu kelainan. Melilau mata mencerap segala yang terdapat dalam kawasan. Tiba-tiba mata tertumpu satu tumbuhan yang sarat menjalar yang menjadi bumbung lorong yang dilalui. Pada perkiraan hati tentulah mudah dijangka ia adalah pokok markisa. Tapi...

Apabila melihat kepada buahnya agak berbeza. Pada kebiasaan penglihatan aku, buah markisa berupa bulat dan licin, tetapi kali ini berbeza. Cuma, pokoknya sahaja yang sama. Mulalah pencarian maklumat, kebetulan seorang pekerja Bangla melalui kawasan tersebut, terus ku sapa dan ditanya. Jawapannya MARKISA... Oleh kerana sifat negatif yang ada, aku kurang percaya, pertanyaan berulang beberapa kali, namun jawapan tetap sama. Pekerja Bangla yang macam tumpul jawapan untuk aku, melaung kepada rakannya seorang Melayu yang ada tidak jauh dengan tempat kami berdiri. Pekerja Melayu berlari anak ke tempat kami dan aku ulangi pertanyaan yang sama. Jawapan yang diterima agak meyakinkan iaitu Markisa Besar atau Markisa Granadilla.

Jawapan yang diberikan menarik minat untuk mengetahui lebih lanjut, pekerja Melayu menerangkan serba serbi tentang Markisa Besar. Akhirnya oleh kerana penerangannya menarik, aku berminat untuk mendapatkannya. Pekerja Melayu menyatakan bahawa tempat tersebut ada menjual tetapi harganya agak tinggi. Aku berhasrat untuk mencari di tempat lain.

Ketika memanaskan enjin kereta dan sedang layani pos-pos dalam aplikasi Whatsapp, aku didatangi pekerja Melayu dan menyerahkan keratan pokok Markisa Besar. "Nah, abang balik dan cucuk sahaja di tanah, ia mudah hidup bang..." rasa terkejut kecil tetapi gembira dengan cenderahati yang dihulurkan pada aku. Aku bertanyakan harganya... tetapi ia menolak. Aku hanya dapat mengucapkan terima kasih.

Oleh sebab menghargai pemberian tersebut, ikhtiar untuk menghidup pokok dicari sebab perjalanan ini masih panjang. Aku sekeluarga berhasrat untuk meneruskan perjalanan ke Melaka. Beberapa hari di Melaka mungkin akan membuat keratan pokok akan layu, berkemungkinan akan mati. Timbul idea untuk memastikan pokok terus hidup. Botol minuman yang telah habis airnya diminum, aku cuci dan diisi dengan air sehingga penuh. Aku masukkan bahagian bawah pokok berendam dalam air.

Setelah 3 hari di Melaka, malamnya aku pulang, keratan pokok masih segar hidup. Tiba di Sungkai, Perak hampir pukul 3.30 pagi, keratan pokok ku letakkan dalam rumah. Esoknya ku ubah dalam bekas yang lebih sesuai.

Seusai menanam, mula pencarian mendapatkan informasi berkaitan MARKISA. Kemudahan siber yang ada memudahkan pencarian dan hasil carian memberi banyak ilmu berkaitan buah markisa.

Pokok Markisa atau nama saintifiknya "Passiflora edulis" atau juga dikenali sebagai buah susu, merupakan sejenis pokok yang menjalar. Buahnya yang rasa sedikit masam dan manis boleh dimakan begitu sahaja ataupun dijadikan minuman. Kini terdapat jus markisa dijual di pasar raya atau kedai-kedai.

Pokok markisa ini terdapat di kebanyakan negara-negara tropika dan sub-tropika terutama di Australia, India, Kenya, New Zealand dan Hawaii. Markisa ditanam secara komersil di negara-negara berkenaan. Dua varieti yang biasa ditanam untuk tujuan ini ialah markisa berkulit warna kuning (Passiflora edulis f.flvicarpa) dan buah markisa berkulit warna ungu (Passiflora edulis sim).

Terdapat dua jenis markisa, satu berwarna kuning yang tumbuh di dataran tinggi dan satu lagi berwarna ungu. Walau bagaimanapun, rasa kedua-dua jenis ini adalah sama sahaja. Varieti kuning didapati lebih sesuai ditanam di Malaysia kerana boleh mengeluarkan hasil yang lebih tinggi berbanding varieti ungu. Varieti kuning ini telah dibawa ke Malaysia dari Australia dan Hawaii pada tahun 1960-an. Markisa ialah tanaman saka yang menjalar. Buah markisa mengeluarkan sulur paut dari pangkal daun. Bentuk daunnya bulat membujur dan rata di tepi.

Di Malaysia, markisa dari varieti kuning mula menghasilkan buah dalam jangka masa 5-6 bulan selepas tempoh penanaman dan jangka hayat pokok adalah lebih kurang 3 tahun. Lebih kurang 74 hari selepas pendebungaan, bunga akan menjadi buah yang bujur berukuran kira-kira 7 cm dan 6 cm dan mempunyai berat dalam lingkungan 8 g. Buah ini manis serta mempunyai rasa dan bau yang sedap apabila ranum.

Buah markisa boleh didapati sepanjang tahun tetapi puncak pengeluarannya ialah di antara bulan Disember hingga Januari dan Julai hingga Ogos. Indeks kematangan komersil untuk buah markisa adalah apabila buah tersebut jatuh dari tangkainya secara semulajadi. Maka barulah buah markisa tersebut boleh dituai. Ini selalunya berlaku selepas 75 hari selepas proses pendebungaan.

Buah markisa ungu sesuai dimakan mentah manakala buah markisa kuning pula sesuai digunakan untuk penghasilan jus. Pulpa markisa boleh dijadikan jem, agar-agar, perasa ataupun campuran kepada yoghurt dan aiskrim. Selain mempunyai citarasa dan aroma yang unik, jus markisa merupakan sumber yang kaya dengan pro-vitamin A, vitamin C, niasin, dan riboflavin. Ia boleh dijadikan komponen untuk minuman sirap, kek, roti dan susu. Kulit buah markisa pula boleh dijadikan makanan ternakan.

11 Manfaat Buah Markisa

Meningkatkan imuniti badan
Buah markisa kaya dengan vitamin C dan zat antioksidam, dengan memakannya bermanfaat untuk meningkatkan imuniti atau sistem kekebalan tubuh. Setiap 100 gram markisa mengandung 30 miligram vitamin C.

Mencegah kanser
Kandungan polifenol, zat antioksidan, dan karotenoid di dalam buah markisa akan meningkatkan aktiviti anti karsinogenik dan menghalang pertumbuhan sel kanser dalam tubuh, khususnya kanser paru-paru dan kanser mulut.

Menyembuhkan insomnia
Tahukah kamu bahawa meminum segelas jus buah markisa asli berkesan menenangkan fikiran? Itulah sebabnya minuman ini bermanfaat untuk menyembuhkan insomnia.

Menyihatkan mata
Buah markisa mengandung vitamin A yang menfaat untuk kesihatan mata, membantu mencegah katarak, rabun senja, dan degenerasi makula atau age-related macular degeneration (AMD/ARMD).

Memelihara sistem pencernaan
Markisa begitu tinggi serat sehingga sangat baik untuk memelihara kesihatan pencernaan dan menjaga usus tetap bersih. Buah ini juga bersifat julab yang akan membuat sistem pencernaanmu tetap bersih dan sihat.

Mengurangi tekanan darah
Kandungan potasium di dalam buah markisa bertindak sebagai vasodilator. Hal ini bererti penggunaan markisa akan menurunkan tekanan darah, mendorong kesihatan jantung, dan meningkatkan aliran darah.

Mengu bati asma
Selain berguna untuk meningkatkan kekebalan tubuh, vitamin C di dalam buah markisa membantu meringankan gejala asma dan menenangkan serangan asma.

Menguatkan tulang
Kandungan mineral seperti tembaga, besi, fosfor, dan magnesium di dalam markisa bermanfaat untuk meningkatkan kepadatan mineral tulang.

Menyokong kesihatan jantung
Kandungan flavonoid dan asam fenolik di dalam markisa membantu melindungi jantung dengan cara mengendalikan kolesterol jahat dan menyihatkan arteri.

Menurunkan berat badan
Setiap 100 gram markisa mengandung 97 kalori. Buah ini juga rendah sodium namun tinggi serat sehingga boleh mengurangkan nafsu makan. Oleh itu markisa bermanfaat untuk menurunkan berat badan.

Merawat diabetes
Makan markisa bermanfaat untuk menjaga kadar insulin dan menstabilkan gula darah seterusnya berguna untuk merawat diabetes.

Sumber:
Wikipedia
Merdeka

IlyTrolak: "Semoga markisa ini dapat membesar dengan subur"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan