Tiada Lagi ‘Saya Yang Menurut Perintah’, Kata Dr M - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Khamis, 16 Ogos 2018

Tiada Lagi ‘Saya Yang Menurut Perintah’, Kata Dr M

PUTRAJAYA: Kerajaan akan melihat cadangan menukar ucapan “saya yang menurut perintah” yang sekian lama digunakan perkhidmatan awam kepada “saya yang menjalankan amanah”, sebagai peringatan kepada kakitangan awam agar mematuhi undang-undang.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata demikian kepada cadangan yang diajukan di sesi soal jawab bersama para pegawai tadbir dan diplomatik di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini.

Dr Mahathir berkata ucapan baru itu akan mengingatkan kakitangan awam untuk tidak menurut perintah yang menyalahi undang-undang.

“Kita tak boleh terima bila dia suruh kita sembunyi bukti. Kita boleh tukar frasa itu,” katanya di sesi dialog yang dihadiri 3,500 PTD.

Ucapan tersebut sinonim dengan dunia perkhidmatan awam dan ia menuntut kakitangan untuk sentiasa mengakui sebarang perkataan dan tindakan tertakluk kepada peraturan yang ditetapkan Perkara 132 Perlembagaan Persekutuan dan pekeliling dari semasa ke semasa.
Di dialog hari ini Dr Mahathir menjawab luahan PTD secara terbuka.

“Saya akan kaji setiap persoalan yang dibangkitkan sebelum sebarang keputusan dibuat,” katanya. - MSN News


IlyTrolak: "Semuanya untuk keberkesanan peranan dan tanggungjawab"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan