Guru Bersarapan Bersama Murid Tahun Depan - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Isnin, 30 September 2019

Guru Bersarapan Bersama Murid Tahun Depan

KUALA LUMPUR 30 Sept. - Kementerian Pendidikan bercadang melaksanakan program guru bersarapan dengan anak murid pada tahun hadapan.

Menterinya, Dr. Maszlee Malik berkata, program itu bertujuan membolehkan guru dan murid berinteraksi dengan lebih berkesan selain mengeratkan hubungan antara pendidik dengan anak didik di sekolah.

“Kebanyakan masa berkualiti untuk diluangkan bersama keluarga adalah ketika makan dan kita cuba untuk mewujudkan suasana tersebut antara guru dengan anak didik mereka di sekolah.

“Interaksi guru dan anak murid ketika makan dilihat amat penting dan bukannya sekadar menunjukkan adab makan yang baik semata-mata. Sebab itu saya selalu galakkan guru makan bersama anak murid,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri tayangan istimewa filem ‘Raatchasi’ bersama warga pendidik di Setia Walk Mall dekat sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching.

Sementara itu, Maszlee berkata, Kementerian Pendidikan bercadang untuk mengembalikan semula program TV Pendidikan untuk mengetengahkan guru-guru yang banyak berkorban untuk anak bangsa.

Katanya, program tersebut akan memberi fokus kepada para guru yang mempunyai amalan pendidikan yang baik dan layak dianggap sebagai wira.

“Kita mahu tonjolkan guru-guru ini kepada masyarakat dah saya berharap sekiranya ada ibu-bapa atau pun pelajar yang kenal guru seperi ini boleh maklumkan kepada pihak kementerian,” katanya. - UTUSAN ONLINE

IlyTrolak: "Benar kata Menteri Pendidikan bahawa kebanyakan masa berkualiti untuk diluangkan bersama keluarga adalah ketika makan... Guru juga perlu bersarapan dengan keluarganya di rumah. Dengan pelaksanaan program ini, adakah guru perlu meninggalkan sarapan di rumah dan terus bersarapan bersama-sama murid di sekolah atau guru-guru perlu bersarapan di rumah dan bersarapan juga di sekolah... Manakah lebih penting keutuhan kekeluarga atau guru adalah pelaksana yang berteraskan "Saya yang menjalankan amanah"?. Tolong kaji sedalam-dalamnya perkara ini. Mengapa perlu guru melaksanakan sarapan bersama-sama murid ini? Walhal semasa murid di sekolah, guru sentiasa beramah mesra dengan murid.. sama ada dalam kelas atau luar kelas. Persoalannya apabila melihat ibu bapa yang sibuk bekerja, anak-anak campak beg terus keluarga rumah melepak atau bermain di luar rumah tanpa kawalan daripada ibu bapa atau penjaga... Mengapa peranan ibu bapa ini tidak diberi perhatian???"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

2 ulasan:

  1. Setuju.. Sama2 bertenaga n bermesra. Keperluan fisiologi diperlukan.. Eloknya. Seblm zohor.. Bg tido seketika. Kiki. Then. Solat berjemaah.. Berkat n bahagia

    BalasPadam