Jangan Biarkan IPGKKB Terkubur - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Rabu, 29 Mei 2019

Jangan Biarkan IPGKKB Terkubur

KOTA BHARU: Selepas dua bulan diumumkan bahawa Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu (IPGKKB) tidak akan ditutup, institut itu dikejutkan dengan kehadiran surat pekeliling yang mengarahkan tiada kemasukan pelajar dibuat untuk sesi Jun ini.

Edaran surat pekeliling daripada Kementerian Pendidikan itu diterima dua minggu lalu, turut menyatakan terdapat penyuraian dalam kalangan pensyarah yang dilihat ada percanggahan dengan pengumuman yang dibuat oleh Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik baru-baru ini.

Timbalan Pengerusi Portfilio Pendidikan Pengajian Tinggi dan Agama Pakatan Harapan (PH), Dr Mohd Sha’rani Mohd Naim, berkata ketika kunjungan Dr Maszlee pada Mac lalu, sebanyak 10 IPG yang dikatakan ditutup, diisytiharkan akan terus beroperasi seperti biasa.

“IPGKKB adalah salah satu daripadanya, malah akan dinaik taraf kerana akan ditawarkan kursus hubungan serantau dengan beberapa negara jiran.

“Apabila menerima surat pekeliling baru-baru ini, saya melihat terdapat pertembungan arahan antara pihak kementerian dan menteri (Pendidikan),” katanya kepada pemberita di IPGKKB di sini, hari ini.

Mohd Sha’rani berkata, sejak empat tahun lalu, sudah tiada kemasukan pelajar dibuat dan sebaik pengumuman Dr Maszlee bahawa IPGKKB tidak akan ditutup, ia memberi kelegaan kerana menaruh harapan tinggi pusat latihan guru itu akan kembali ‘hidup’ kerana sudah mengeluarkan ramai pendidik.

Katanya, sehingga kini, hanya terdapat 103 penuntut dan 122 pensyarah sahaja di IPGKKB, sekali gus menunjukkan bahawa IPG itu bakal berkubur juga suatu hari nanti.

Beliau yang juga bekas pensyarah IPGKKB, berkata menurut Dr Maszlee juga, sebanyak tiga kursus lagi akan ditambah di IPG itu iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Pedagogi Pendidikan Islam, namun tidak pasti bagaimana kedudukannya apabila ada pertembungan arahan seperti itu.

“Saya bimbang apabila tiada pengambilan pelajar baharu dibuat, selepas ini penuntut semakin kurang, seterusnya tiada seorang pun yang tinggal selepas baki 103 orang ini tamat pengajian pada Jun tahun depan, sekali gus IPGKKB akan berkubur begitu sahaja.

“Begitu juga dengan penyuraian pensyarah di mana mereka akan ditempatkan di mana-mana IPG negeri lain mengikut kepakaran dan bayangkan jika ada (pensyarah) yang sudah berkeluarga dan umur yang hampir berpencen, apa nasib mereka? katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa pihak pengurusan tertinggi Kementerian Pendidikan melihat secara serius masalah itu terutama pertembungan arahan yang membabitkan kementerian dengan Menteri Pendidikan.

“Adalah satu kerugian sekiranya IPGKKB yang ditubuhkan sejak 1954 dibiarkan berkubur kerana bakal hilang identitinya sebagai antara pusat latihan guru yang paling awal dibina,” katanya. - BERITA HARIAN

IlyTrolak: "Bekas pelajar di MPKB atau KBTC dan sekarangnya digelar IPGKKB"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan