Bantuan Khas Aidilfitri Kepada Peneroka Felda Diluluskan? - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Jumaat, 31 Mei 2019

Bantuan Khas Aidilfitri Kepada Peneroka Felda Diluluskan?

KUALA LUMPUR 30 Mei - Selepas ditekan pelbagai pihak, kerajaan akhirnya memutuskan untuk memberi Bantuan Khas Hari Raya Aidifitri 2019 kepada setiap peneroka Felda yang selalu diterima mereka menjelang ketibaan Syawal.

Utusan Malaysia difahamkan mesyuarat Kabinet pada 29 Mei lalu telah memutuskan pemberian bantuan khas bagi setiap peneroka sebanyak RM300 kepada lebih 112,000 peneroka Felda.

Juga difahamkan pengumuman tersebut akan dibuat oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad apabila beliau pulang dari Jepun selepas menghadiri Persidangan Antarabangsa mengenai Masa Depan Asia (Nikkei Conference).

Ketika ini dikatakan tular dalam pelbagai platform media sosial mengenai surat yang dikeluarkan oleh Kementerian Hal Ehwal Ekonomi tentang keputusan tersebut.

Berdasarkan kandungan surat itu, Felda juga dimohon untuk membuat pembayaran tunggakan Pinjaman Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil kepada peneroka yang terlibat.

“Menteri Hal Ehwal Ekonomi (Datuk Seri Mohamed Azmin Ali) menyarankan supaya Felda membuat pembayaran Bantuan Khas Hari Raya tersebut dan tunggakan Pinjaman Sara Hidup dan Pendahuluan Hasil dengan kadar segera sebelum sambutan Hari Raya Aidilftri bagi meringankan beban peneroka untuk menyambut Aidilfitri tahun ini,” menurut surat itu.

Berdasarkan kandungan surat itu, arahan tersebut ditujukan kepada Pengarah Besar Felda, Datuk Dr. Othman Omar bertarikh 30 Mei 2019.

Mohamed Azmin sebelum ini dilaporkan berkata pentadbiran Pakatan Harapan (PH) lebih berhasrat memberi keutamaan sumber bagi menyelamatkan Felda melalui rancangan pemulihan bernilai RM6.23 bilion yang diumumkan di Parlimen pada 10 April lalu berbanding memberikan bantuan kewangan dan kebendaan.

Kenyataan beliau itu mengundang reaksi kurang senang pelbagai pihak memandangkan peneroka kini hidup tertekan akibat kejatuhan harga komoditi.

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri meminta kerajaan supaya mempertimbangkan rayuan untuk pemberian insentif Hari Raya Aidilfitri kepada peneroka Felda.

Pada tahun lalu, peneroka Felda di seluruh negara menerima insentif hari raya sebanyak RM450. - UTUSAN ONLINE

IlyTrolak: "Bantuan Khas le namanya...."
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

1 ulasan:

  1. ayo segera bergabung dengan kami hanya dengan minimal deposit 20.000
    dapatkan bonus rollingan dana refferal ditunggu apa lagi
    segera bergabung dengan kami di i*o*n*n*q*q

    BalasPadam