Perak Benarkan 40 Jemaah Tunai Solat Jumaat, Solat Fardu - ::::: Aku Budak Trolak :::::

Blog generasi peneroka FELDA

Rabu, 10 Jun 2020

Perak Benarkan 40 Jemaah Tunai Solat Jumaat, Solat Fardu

IPOH: Seramai 40 orang jemaah dibenarkan untuk menunaikan solat Jumaat dan solat fardu di seluruh surau dan masjid di seluruh Perak berkuatkuasa 12 Jun.

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIPk), Shahrul Azam Shaari berkata bilangan jemaah tersebut tidak termasuk pegawai dan ahli jawatankuasa kariah.

Menurutnya perkara tersebut telah dipersembahkan kepada Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah dan Baginda telah memperkenannya, selepas menimbang nasihat daripada Jawatankuasa Fatwa Negeri yang turut merujuk garis panduan yang dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Bilangan ahli jemaah hendaklah tidak melebihi 40 orang, tidak termasuk pegawai masjid dan ahli Jawatankuasa Kariah.

“Ahli jemaah yang dibenarkan hadir untuk menunaikan Solat Jumaat dan bersolat jemaah pada masa ini hanyalah dalam kalangan warganegara Malaysia.

“Identiti para jemaah yang datang untuk bersolat jemaah hendaklah disemak dan direkodkan sebelum dibenarkan masuk ke ruang solat,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.



Selain itu beliau berkata, Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) akan mengeluarkan garis panduan dan kaedah terkini bagi pelaksanaan Solat Jumaat dan solat fardu berjemaah kepada semua pengerusi kariah masjid dan surau

“Penggunaan masjid, surau diri Jumaat dan surau untuk pelaksanaan Solat Jumaat dan solat berjemaah pada setiap solat fardu, hendaklah mematuhi sepenuhnya garis panduan dan prosedur yang telah ditetapkan oleh MKN dan KKM,” katanya.

Sebelum ini ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), Perak hanya membenarkan 12 orang jemaah sahaja bagi menunaikan Solat Jumaat dan Solat Sunat Aidilfitri di semua surau dan masjid.

Walau bagaimanapun ianya terhad kepada ahli jawatankuasa kariah dan pegawai masjid atau surau sahaja.

Sumber:
https://peraktoday.com.my/
https://www.maiamp.gov.my/

IlyTrolak: "Alhamdulillah, semoga terpilih menjadi jemaah"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan